Obrazy

Obrazy - Painting

Opis

[PL] Joanna Imielska: Nigdy nie malowałam swoich obrazów bezpośrednio w plenerze, robiłam zapiski, szkice, notatki, obserwowałam i zapamiętywałam, a dopiero w pracowni na bazie wszystkich zgromadzonych materiałów zaczynałam pracę nad obrazem. Tak też powstały obrazy z tej serii. Odnoszą się do konkretnych miejsc, które w specyficzny sposób podglądałam i opisywałam. PRZE/KRÓJ („Opanować chaos”, 1997): Obrazy Imielskiej – także w kolorystyce, w której odnajdujemy głównie całą gamę spokojnych zieleni, ale przede wszystkim w kompozycji – są niezwykle kobiece. Owa kobiecość stylu wyraża się w upodobaniu do zamkniętych, uporządkowanych przestrzeni i skłonności do ornamentyki. Nic dziwnego, że pociągają ją również witraże. Te i inne prace (na przykład „Kamieniołom” czy też prace z cyklu „Książ”) nasuwają także skojarzenie z wyrafinowanymi, niezwykle precyzyjnymi mozaikami. Subtelność, wycyzelowana forma, umiłowanie detalu i zabawy kolorystyczne nie służą jedynie czystej dekoracyjności. Obrazy Joanny Imielskiej niosą w sobie zagadkę, skłaniają do zamyślenia, otwierają ciekawe światy, które możemy oglądać oczyma wrażliwej artystki. Artystki, która stara się na płótnie choć trochę opanować otaczający nas tajemniczy chaos, by choć trochę go zrozumieć. I robi to pięknie. Henryk Król („Zakochana w liniach” 2001): Niełatwo jest opowiedzieć malarstwo Joanny Imielskiej. Jest ono niewątpliwie inspirowane pejzażem, jest to jednak pejzaż niezwykły, obserwowany w szczególny sposób, jakby przez lupę. Jej obrazy pokazują rzeczywistość w maleńkich fragmentach i z bardzo bliska, są próbą dotarcia do wnętrza kamienia czy listka, czyli podążaniem od ogółu do szczegółu, a jednocześnie pozostawianiem tego „ogółu”. / FOT. SZYMON KAŁMUCZAK

Galeria